HATTEM – De opening van Lelystad Airport schuift op naar eind 2021. Minister Cora van Nieuwenhuizen liet aan de Tweede Kamer weten dat door de coronacrisis er voorlopig geen regionale luchthaven nodig is om de vluchten van Schiphol over te nemen.
Daarnaast blijkt dat er fouten zijn gemaakt in de stikstofberekeningen voor het nieuwe vliegveld. In de berekeningen is de neerslag van stikstof op natuurgebieden onderschat. Gevolg hiervan is dat een natuurvergunning met strenge milieu eisen nodig is.
Voorzitter Marco Middelkoop van HoogOver Hattem vindt het goed nieuws dat de opening van Lelystad Airport voor de vierde keer op de lange baan is geschoven. Middelkoop benadrukt dat ook zonder de coronacrisis een vertraging van de opening onvermijdelijk was.” De samenwerkende actiegroepen hebben aangetoond dat er wel degelijk strenge milieu-eisen nodig zijn. Het uitstel maakt de kans groter dat Lelystad Airport er helemaal niet gaat komen en dus ook geen laagvliegroutes.”
De Tweede Kamer is als laatste aan zet om een beslissing te nemen over de opening. Door de vertraging bestaat de mogelijkheid dat het besluit pas valt na de verkiezingen van maart 2021.
Dan zal duidelijk worden of Lelystad Airport opnieuw in het regeerakkoord wordt opgenomen en welke partijen voor of tegen de komst zijn.